Besök på SAS Flight Academy..

Upp tidigt som attan.. Mår illa då jag försöker att få i mig lite frukost. Ner till hangaren, kallt och mörkt. Kan det verkligen vara värt detta tänker jag, klockan är ju bara strax efter fyra. Men så, Bom! tänds banljusen och jag påminns om vart jag är på väg..

För två veckor sedan frågade Flygchefen mig om jag ville åka upp till SAS Flight Academy och jag tackade givetvis ja. Han nämnde att vi skulle filma in en promotion-film för skolan och att det var jag och en kille i 05:1, Kalle, som skulle åka upp och vara med i filmen. Han nämnde också att de hade hyrt Boeing 737-simulatorn och att det var där vi skulle filma. Förhoppningarna om att jag själv kanske skulle få flyga simulatorn försökte jag idogt att tränga undan.
Dagen D började som sagt mycket tidigt. Väl nere vid hangaren hoppade vi (jag, Kalle, Flygchefen Janne och fotografen med sjukt mycket utrustning) in i PA31an och Kalle flög upp. Jag försökte att sova i planet, för att se så fräsch ut som möjligt på filmen, men lyckades inte. Väl uppe på Arlanda mötte vi en gammal TFHS-student som heter Andreas Johnsson från kursen 03:1. Han flyger sedan två månader tillbaka GulfstreamDirektflyg och verkade mycket nöjd och glad med detta! Jag och Kalle hann med en mycket snabb titt i den otroligt fina kärran.

Vi mötte upp vår rektor (som även arbetar på SAS Flight Academy) och så kom vi till slut fram till SAS Flight Academy. Wow, vilken byggnad.. Den var mycket större än vad jag hade föreställt mig och gick helt i SAS-stilen, med vitt i kombination med rött och blått. Vi åkte direkt upp och hämtade vår instruktör Musse (en mycket sympatisk fd. jakt-pilot som alltid bär Musse Pigg-slips och klocka), och därefter nedåt i huset igen. Jag blev mer och mer imponerad av de stora simulatorerna som vi passerade. Musse berättade att vissa av dem (bl.a. B737- och MD80-simulatorerna) går 363 dagar om året, dygnet runt!

Vi började med att filma vi några scener i ett briefing-rum och därefter gick vi till simulatorn. Det kändes verkligen magiskt att komma in på Flight Deck.. Att därefter få frågan ”Vill du flyga som Kapten eller Styrman?” gör väl det hela redan här till ett minne för livet (den frågan lär jag aldrig få igen under min karriär!). Fotografen började så rigga ljus och jag och Kalle fick undertiden test-flyga lite. Vi körde några starter var och ett par landningar. Sedan var det dags att börja filma, och det gjorde vi i ca en timme. Det blev många närbilder på våra händer och även på en del kommunikation mellan oss.

När fotografen var nöjd fick vi flyga fritt! Det kändes som att vi satt där i 5 minuter, men vi hann vara inne i simulatorn i totalt tre timmar. Helt overkligt och fantastiskt skoj. Snacka om att jag blev sugen på att börja jobba redan nu!

När vår tid i simulatorn till sist var slut gick vi iväg till en övningshall för blivande Cabin Crew och spelade in lite mer film. Vi fick ikläda oss orangea overaller och kasta oss utför den uppblåsta ”rutchkanan” (på airlinerspråk kallad ”slide”), från en Boeing 747 som blåses upp ifrån flygplanets dörrar vid haveri.

Efter detta var det dags för lunch och sedan bar det hemåt igen. Jag fick till min stora glädje provköra även PA31 på vägen hem.

Och just det, jag glömde ju säga vad jag valde för grad på Fligt Deck! Kapten såklart.. 😉

Utanför B737 simulatorn, innan flygpasset..

11 Responses to Besök på SAS Flight Academy..

  1. Catarina skriver:

    Hej Ellebelle!
    Jag har en dotter som vill bli pilot. Hon går i 8:an nu och hennes första mål är att få ha sin praovecka på Arlanda. Jag vill bara fråga dig vilka ämnen hon behöver vara bra på för att bli pilot. Jag gissar på matte. Hon är inte superbra på matte tyvärr. Bör vi skaffa extraundervisning till henne? Vilken gymnasielinje är lämplig? Finns det olika pilot-utbildningar? Hoppas du kan ge mig några svar! Tusen tack på förhand! /Catarina PS. Min dotters (Engelska) farfar var pilot och flög bl a charterplan över hela världen.

  2. Samuel skriver:

    Hejsan! Jag går i 8:an och vill bli kabinpersonal! Undrar ungefär samma frågor som Catarina! Hoppas du kan svara på mailen!
    Tack på förhand! /
    Samuel

  3. Jojje skriver:

    Tjena !

    Har precis samma fråga, kille som går i 8:an, vilka ämnen behöver man satsa
    på för att bli pilot?

  4. ellebelle skriver:

    Svar till allihopa ovan: Ja att vara bra på matte är en fördel då mycket huvudräkning kan förekomma på flightdeck. Dock så handlar det inte om några andragradsekvationer här inte, utan klassisk huvudräkning (mest addition och substraktion). Annars kan jag inte säga att några specifika ämnen är vikigare än andra, men att ha goda språkkunskaper är givetvis en fördel! Dock så bör man tänka på att välja Naturvetenskapligt program i gymnasiet då det där ingår vissa ämnen som är obligatoriska för att bli antagen på utbildningen på TFHS (Trafikflyghögskolan vis Lunds Universitet, dvs. där jag gick).

    Det finns ett flertal pilotutbildningar. Den som jag känner till mest om är ovanstående :-). Besök gärna hemsidan http://www.tfhs.lu.se. Där kan ni läsa mer om utbildningarna. Vad gäller cabin crew-utbildning så brukar den hållas av flygbolaget när man kommit så långt att man fått jobb!

    ALL LYCKA! Jag håller tummarna för er!!

  5. Artur skriver:

    Hej mitt namn är Artur! Jag går första året på naturvetenskapliga programmet. det är så att jag var i Stockholm och gjorde de psykologiska testerna och jag hade en så dålig dag och faila! Psykolog sa till mig att jag kommer klara proven om jag är mindre nervös och att jag verkade smart kille. Men min fråga är eftersom psykologen inte klargjorde det för mig. Är min pilot karriär ute för mig nu? jag tackar gärna för svar. MVH Artur Delija. Du behöver inte informera om annat eftersom jag kan nästan all information om pilot utbildningar osv.

  6. ellebelle skriver:

    Hej Artur!

    Det är jättesvårt för mig att veta om det är kört för dig eftersom jag inte vet i vilket sammanhang du gjorde testerna och vilka tester du gjort! I vissa fall får man göra om de, beroende på vad som gått snett. Var det samtalet med en psykolog eller var det de dator-stödda testerna? Du är ju fortfarande ung så det kommer säkert flera chanser för dig!

    Lycka till!!

    /Em

  7. Daniel skriver:

    Hej jag går i 8:an och är intresserad av att bli pilot.
    Så jag undrar jag om man kan välja vilken inriktning man vill?
    Eller om det är någon speciel inriktning man måste välja.
    Och sista frågan är det svårt att bli pilot och är det några fysiska krav man behöver för att bli pilot.
    //Daniel

  8. Lucas skriver:

    Hej
    jag går i 8:an och har blivit väldigt interiserad av att bli pilot men undrar om jag ska gå teknik programet eller natur vilket är bäst och vilka inriktningar ska jag gå?

  9. Rättaren skriver:

    Ville bara göre en liten rättelse. Direktflyg operarar Jetstream 32. Tillverkade av BAE. Gulfstream är en amerikansk tillverkare. Sorry

  10. Hej! Har en dotter som funderar på flygvärdinneyrket. Har SAS sådan utbildnin och var söker man dit i så fall! Tack!
    Birgitta

  11. Anthony skriver:

    Hej Ellebelle!
    Jag har CPL från ICAO land i Afrika. Har 400 timmar. Har bot i Sverige i 5 år. Gärna jobba som pilot. Men vad är vägen till?
    Jag är jätte tacksam förhand.
    Anthony

Kommentera

