Fröken ur..

Gårdagens Tidtabell-pass var av ”Fröken ur”-typ, dvs att man får en given navigationsrunda och ett givet klockslag då man ska vara på en viss punkt (i många fall vid en kyrka då dessa syns mycket bra från luften). Detta innebär att man får räkna baklänges från sin sluttid och därigenom får ut en exakt starttid då man vill lätta från banan. Igår ställde tidsomställning och peronalbrist till det lite, så jag kom iväg en timme och tre minuter för sent. Dessa tre minuter flög jag in under rundan genom att öka farten och jag slutade på tiden +10 s. Vid mina tidigare rundor har jag haft bättre tider, men jag tycker nog att det var lite svårare med ”Fröken ur”-typen, så jag är ganska nöjd i alla fall..

Idag var det planerat att läggas krut på simulatorpass, och det är nog tur med tanke på vädret. Riktigt höstrusk! Mitt inplanerade sista Tidtabell-pass får vackert vänta tills bättre väder råder.

emnavvarkarsten1.jpg

VFR-flygning är snart en minne blott..

Kommentera

