In i mörkret..

Efter två pass, ett tidtabellspass och ett simulatorpass, är min hjärna fylld av sirap.. OCH om en timme ska jag upp i luften igen för att genomföra dagens tredje flygpass: det mycket efterlängtade mörkerpasset. Jag tror att det kommer att kännas både spännande och lite läskigt: tänk dig själv! När man lyfter upp nosen i starten ser man tydligen praktiskt taget ingenting, det blir helt svart. Och när man närmar sig de Smålänska skogarna blir byarna glesare och glesare.. Vi kommer att flyga uppåt nordost för att hitta så mycket mörker som möjligt. Dessutom ska ett antal landningar genomföras i ett fertal olika konfigurationer, dvs t.ex. med och utan landningsljus. Ska inte glömma att kolla batterierna i ficklampan innan!

För övrigt var tidtabellspasset idag helt magiskt! Obegränsad sikt och ett nysnö-klätt Skåne under sig. Visserligen blåste det 20 knop på 1500 fot men det kändes ändå som att luften stod stilla.. Wow.

Imorn väntar ytterliggare ett mycket efterlängtat pass: lågflygning. Jag vågar knappt tänka på hur bra det kan bli om vädret är lika fint som idag. Men, imorgon händer dessutom en annan, och betydligt mer sorglig sak: vår äldrekurs 05:1 tar examen. Visserligen ska det bjudas till fest och min goda vän från militärtiden, Tusse, kommer hit (hurra!) men känns trist att hela 05:1 försvinner härifrån. Studenterna ur kursen 07:1 kommer att vara efterlängtade när de dyker upp i februari!

Cirrus SR20 med registreringen SE-LUE, samma som mitt sign

Kommentera

