Matkultur på norska..

Idag på lunchen kom en diskussion upp; en evig, never-ending diskussion om skilladerna mellan de nordiska länderna. Dagens ämne blev mat och specifikt köttfärs. Köttfärs heter på norska köttdeg och pannbiffar heter köttkaka. Vi svenskar som befann oss i lunchrummet satt länge och väl och ojjade oss över dessa ”osmakliga” ord som poppade ur vår norska studiekamrats mun. Detta ända tills en av oss utbrast ”Men köttbullar så, det kanske inte heller låter så nice..?”. Jag blev med ens tyst, skämdes lite över min naivitet, smakade på orden igen. Men efter detta kan jag trots allt konstatera att jag hoppas på att slippa vara tvungen att gå till affären och köpa köttdeg någon gång..

2 Responses to Matkultur på norska..

  1. Mamsen skriver:

    Men det äääääär faktiskt så att just norrmännen har mer eller mindre intressanta ord och uttryck! Har massor av exempel, men tänker ej säga ett enda!
    Men även vi kanske bör tänka till ibland. När jag under visade invandrare för några år sen, gick vi på kurs på universitetet. En uppgift var, en dag, att plocka fram sammansatta ord och förklara dem. T.ex : skidåkare= en som åker skidor, plasthink= en hink som är gjord av plast osv. Allt mkt. logiskt, inte alls svårt.
    Men! När jag kom på ordet sjömansbiff så………Hur som helst det blev många goda skratt och fantasin blomtrade denna dag.

  2. ellebelle skriver:

    Hahahah, underbart! En före detta kollega till mig kanske? En biffig sjöman.. Eller en sak som en sjöman klarar ”biff” (klara bra). nåväl.. Fler exempel kommer 🙂

Kommentera

