IFR-premiär..

Nu har jag tagit ett stort steg på min väg emot att bli trafikflygarpilot. Idag passerade vi in i instrumentflygningens magiska dörr. Swish genom molnen, swoch ut igen! Med andra ord: från att ha flugit med karta och med konstant visuell mark-kontakt (dvs mycket beroende av vädret) flyger jag nu utan att titta ut genom rutan på planet. Detta låter kanske konstigt, men man förlitar sig alltså helt på de mycket tillförlitliga instrumenten. Och det bästa av allt: det är så skoj!

Dagens övning gick ut på att flyga runt i ett sk holding, dvs ett slgs väntläge man blir placerad i strax intill flygplatsen om det är mycket trafik eller så. Imorn bär det av till Ronneby och där ska vi flyga Precision Approach Radar. Detta innebär att flygledaren i tornet hela tiden ger mig anvisningar om hur jag ligger i förhållande till tänkt glidbana (vägen ner på final mot bantröskeln/banan där man ska landa). Det ska bli roligt. Dock så känns allt nytt just nu och lätt förvirrande. Enpilots-tillägg hit, planeringsminima dit och så får man inte glömma alla briefings också.. Men som sagt, väldigt skoj! Jag återkommer med en rapport om morgondagen.

Fick idag reda på att jag tillsammans med läraren Tobias Ember flög den 5000:e timmen i vår simulator för två dagar sedan! Min avdelningschef hintade om läsk-kalas eller något liknande, så jag hoppas på ett tårtkalas. Kanske får fixa ett själv.. hmmm..

Kommentera

