Onormalt normal..

Jag tänkte slå sönder dina visioner nu. Spillra för spillra kommer din förmodligen falska bild av vilka vi är försvinna, krossas brutalt mot marken. Vissa av mina kursare och blivande kollegor kommer säkerligen att förbanna mig för att jag skriver detta, men någon gång måste det väl ändå komma fram..

Vem blir pilot egentligen? Min stereotypa bild av en pilot innan jag själv började att läsa till pilot var att alla som är piloter är någon slags övermänniskor. Jag såg upp till piloter, oavsett om de flög 737 på SAS eller 39:a i Flygvapnet. Alla piloter var gudar.. Jag ser fortfarande upp till piloter, men det går inte lika mycket per automatik längre. Jag har insett att alla som är piloter inte är övermänniskor och att de till och med kanske inte är gudar på att flyga.

En av mina kollegor/ kursare här på TFHS kommer från Flygvapnet och han var för ett par år sedan på ett studiebesök på Försvarets Rekryteringscentrum (RekryC), där alla som sökt till pilot i Försvaret eller till TFHS får göra sina tester. Där hade de beskrivit en bra egenskap (en nödvändig kanske till och med) för en pilot som onormalt normal. Det är kanske det vi är också. Det finns så många fördomar om piloter och utbildningar till pilot! De vanligaste frågorna man får som blivande pilot är :

Måste man inte ha topp-betyg för att läsa till pilot? Nej, här på TFHS t.ex. går de mest på testresultat från RekryC, motivation och tidigare meriter (värnplikt, ledarskapsuppdrag, högskoleutbildning etc).

Måste man inte ha perfekt syn och vara i topptrim? Nej, men kan vara deltids-glasögonorm som jag själv och några till här. Man kna till och med ha glasögon på heltid. Däremot kan vissa inte ha linser när de flyger p.g.a. att slemhinnorna i ögonen kan bli torra när man kommer upp på lite höjd. Att sedan träna ett par gånger i veckan ser jag mer som normalbeteende, inte som något man gör för att vara i topptrim.

– Är ni hälften tjejer på kursen? Så är det ju nästan med lumparna i Försvaret nuförtiden! Nej, vi är två av 16 i min kurs och branchen svämmar inte direkt över med kvinnor, tyvärr måste jag säga.

– Men hur ser det ut för er med jobb sen då? Flygbranchen tar lika drastiska vändningar som Anna Nicole Smiths viktkurva: man har iband svårt att hänga med och ibland tar den mycket tvära vändningar. Vi kan säga såhär: det ser ljusare och ljusare ut. Hade jag tagit examen idag skulle jag förmodligen varit helt tvungen att betala min Typ-inflygning själv och då varit i stort sett garanterad ett jobb. Det är dock inte skrivet i sten att jag kommer att behöva betala själv nästa år då jag tar examen. Man kan hoppas på att pilotbehovs-kurvan fortsätter att gå uppåt och att det blir tok-brist på piloter, som förutspått..

sasa340.jpg

2 Responses to Onormalt normal..

  1. A skriver:

    Skoj sida. Att JAG av alla är imponerad av dina inlägg o bedrifter är ett bra betyg. Inte illa.
    Lycka till m spakandet..

    .PS. Kul att du satsar på Née.ds.

  2. ellebelle skriver:

    Tack! Jag blir så smickrad! Alltid kul att höra att folk uppskattar det man skriver, och att folk gillar bloggen trots att den inte är inriktad på något speciellt direkt. Happy!

Kommentera

