Stadsguide: Karlskrona..

Inte för att jag är någon globetrotter.. Men jag vet hur det känns att komma till en stad och inte ha någon aning om vart man ska ta vägen! Därför tänkte jag börja ge ut mina personliga tips om de små städer jag hamnar i på vägen..

Del 1: KARLSKRONA

Restaurang: Nivå vid Stora torget (för övrigt omtalat som norra Europas största torg) funkar för alla. Trevlig miljö och god mat. Uppklätt och chillat. Du kan med fördel äta något från deras grill-meny, men annars är även deras fajitas att rekommendera! Detta ställe är ganska ultimat då det lämpar sig för både middagar, fika och även som uteställe. Även Pizzerian Montmartre på Ronnebygatan 14 är bra och verkligen billig! Ingen jätteimponerande gastronomi men helt ok miljö och mat.

Träning: SATS nere vid Hogland park är bra! Bra pass och hyfsat fräscht.

Shopping: Tyvärr har Karlskrona inte mycket att bjuda på i shopping-väg! Om du är ute efter kläder kan jag dock tipsa om Kompaniet i gallerian Wachtmeister. De erbjuder märken som Acne, Tiger, Filippa K, Diesel, Cheap Monday och Replay och har ett bra urval från respektive märke. Det finns även en surfaffär snett mitt emot Wachtmeister som har bra surfkläder från t.ex. Billabong.

Fika: Ta en fika inne på cafét i Wachtmeister. God caffelatte och de har till och med öppet på söndagar (vilket är mkt ovanligt i Karlskrona..). Jag rekommenderar deras Casalinga med parmaskinka! Uppe på stora torget finna en glassbar som heter Glassiären och de har bra glass. Glöm diet och sorbet: här är det stora gräddglasskulor som gäller! de har tyvärr bara öppet under sommarhalvåret, coh då ringlar sig kön en bit ut på torget..

Lyx: Ett besök i Varmbadhuset är en hit. Det ligger intill simhallen, vilken ligger intill Centralstationen. På Varmbadhuset har man olika tider för kvinnor och män (och vissa gemensamma tror jag också) så kolla tiderna innan ni beger er ditåt.

Kultur: Marinmuseum är relitivt nybyggt och verkligen värt ett besök. Ta en lunch i den fräscha restaurangen och strosa runt i museet en stund. Intressant och lättsamt, även för icke-officerare 🙂 Dessutom en fin shop! Och för att inte tala om ön det ligger på: så vackert och en massa fina nybyggda hus.

Avstå ifrån: Den sk nattklubben Piraten. Skabbigare ställe får man leta efter. Känns som ett skämt nästan. Varken lokalen eller människorna är sevärda. Kallas dessutom ibland för desperaten (eller snarare desperrauuuuuten på karlskronitiska) vilket i sig kan vara anledning nog att inte gå dit..

2 Responses to Stadsguide: Karlskrona..

  1. Jimisola skriver:

    Hmm… Har gjort Uncle Sam (på Drottningsgatan?) – Karlskronas motsvarighet till Malmös Stippes – många sena, hungriga nätter.. Finns det kvar?

  2. ellebelle skriver:

    Det känner jag inte till.. Låter inte bekant. Vi går till Donken eller Michelles om vi är hungriga sent i Karlskrona..

Kommentera

