Back on track..

Äntligen! Idag genomfördes det första riktiga passet med den för oss nya och större kärran: Piper PA31 Navajo. Eller riktigt pass förresten, det gick ju egentligen ut på att vår flyginstruktör flög och vi skulle skapa oss en målbild av vad vi ska och kommer att kunna efter genomförd kurs. Jag flyger från och med nu tillsammans med Karsten Warlund, dansken i min kurs som också har en blogg. Spana in! Ett simulatorpass hanns också med. Jag var grymt orolig innan för hur det skulle gå med tanke på att det var 6 veckor sedan jag spakade senast, men det gick helt ok. Det var dock på flera sätt skönt att komma igång med flygningen igen: jag fick en liten påminnelse om vad jag gör här nere i Skåne egentligen.. Och det behövdes.

Helgen var givande men återigen alldeles för kort! Jag gick på torsdagen ut tillsammans med Emma och Lisa, detta i den enfaldiga tron att jag skulle vakna upp frisk som en nötkärna på fredagen. Icke då! Med tanke på att rundan innebar åtaliga klubbar och barer (Riche, East, Sturehof, Solidaritet och Spy Bar) och tog i runda slängar 5 h så.. Resten av helgen ägnades åt bröllopsförberedelser, ett besök med fika hemma hos Pål (sjukt sygg lägenhet uppe vid Alla Helgona Kyrkan), en kväll med middag hemma hos Elise och all övrig tid hemma hos mamma och pappa.

Kommande vecka kommer enbart att ägnas åt flygning, dock endast i simulator. Tanken är att jag ska lära mig hela checklistan för PA31, dvs att jag ska hitta alla olika instrument, knappar och spakar i flygplanet och att jag ska kunna kolla dessa innan, under och efter flygning. Det är många olika siffervärden att lära sig, men jag börjar så smått få grepp om det. Vi har en pappersmodell av flightdeck (d.v.s. cockpit) i vårt planeringsrum här på Ljunghusen där vi bor och där kan man sitta och nöta checklistan. Må låta väldigt stenålders, men det funkar faktiskt! En annan variant är ju att sticka ner till hangaren och köra checklista, och det kommer vi nog oxkså göra under veckan.

Kvällen bjöd på sushi! Eller nej, jag bjöd mig själv 3 h i köket med efterföljande sushi-middag 🙂 Rekommenderas! Men var beredd på mycket disk och kletiga fingrar..

Våra instruktörer flyger sk julgran i december. PA31 i bakre kanten!

Kommentera

