Hur man än försöker..

Dagen skulle bjuda på antingen en pass med Cirrus och ett pass simulator PA31 eller två pass simulator. Sagt var att flygningen skulle gå i första hand, så jag planerade flygpasset så att ögonen blödde igår kväll (såg ut som det om man hade förväntat sig vita ögonvitor..).

Imorse när jag kollade vädret såg det finemang ut här i Ljungbyhed (ESTL på airlinerspråk, om du nu vill bli långsamt förvandlad till en flygnörd av att läsa detta) men sådär ut på min alternativflygplats Ängelholm (ESTA). Man måste ha en alternativflygplats för att få starta ett IFR-pass (Instrument Flight Rules, d.v.s. att man flyger genom att bara kolla på instrumenten och med hjälp av radiofyrar och GPS) till skillnad från att flyga ett VFR-pass (Visual Flight Rules, dvs med karta och marksikt) och på alternativflygplatsen måste det vara bättre väder än på destinationen. Efter att ha kollat alla möjliga vägar och alternativ (Kalmar, Malmö Sturup, Ronneby, Ängelholm, Kristianstad, Halmstad och Roskilde) så fick vi till slut ge upp! Cirrusen tål ju inte isförhållanden, och vi var tvungna att hålla oss under nollgradersgränsen och det var den faktorn som satte det slutliga stoppet idag. Dock så fick jag ett skojjigt simulatorpass i stället i alla fall, och ännu ett till i eftermiddag.

Kan det inte sluta regna nu? Jag vill ha ett par minus, sol och två decimeter snö. Är det för mycket begärt i januari?

En Cirrus SR20 i full landningskonfig på att landa på Ljungbyhed

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: