Harriet Potter..

Jasså. Flygvecka? Nej hittills inte alls!

Det ligger ett par fronter över södra Sverige vilka har hindrat oss ifrån flygning både igår och idag. Vi i kursen 06:1 har ju blivit hyfsat vana vid att flygning blir inställd p.g.a. väder under vårt VFR-skede (VFR= Visual Flight Rules, d.v.s. att man flyger med konstant marksikt och karta) med Cirrus, men jag hade hoppats på att det skulle bli annorlunda nu när vi flyger IFR (Instrument Flight Rules, d.v.s. att man flyger med hjälp av radiofyrar och GPS och inte är beroende av marksikt) med PA31! Hur som, vi har i alla fall turen att ha fått tag på ett plan till i eftermiddag, så om molnbasen höjer sig ett par snäpp och isbildningen i moln minskar lite så kanske vi kommer iväg..

I vilket fall som helst ligger ett tekniskt prov PA31 och lurar i nästa vecka någon gång, så det finns att göra i alla fall. Önskar att jag kunde göra en liten ”tap” på min POH (Pilots Operating Handbook) och SWOSH VIPS: all kunskap bara skulle flyga in i hjärnan. Alla 20 olika farter man ska kunna, detaljerna i motorerna, hydraulsystemet och framför allt: hela elsystemet . Sedan skulle jag ta på mig en Gore-Tex dräkt och hoppa upp på min Nimbus 2000..

Kommentera

