Söndagsklubb på Hälsingborg?

Det blev en bra kväll, men en otippad sådan. För det första så kan jag räkna på en hand antalet gånger jag har varit ute en söndag. Att vara ledig en måndag brukar vara Restaurangfolket ”förunnat”, men numera är ju även mitt schema allt annat än måndag-till fredagstrist. Å andra sidan så innebär det ju en del helgjobb, så även kommande helg. Hur som helst så åkte Fatiha och jag igår kväll  till Hälsingborg (som numera ligger på Mäster Samuelsgatan 60) för att testa deras nya söndagsklubb Familjen.Tanken är att man ska känna sig som att man är hemma i sitt familjära vardagsrum, in a good way alltså. Det bjöds premiärmässigt på Champagne och små fisk- och skaldjurssnittar, och vem blir inte glad av det 😀 Grym musik dessutom! En av kockarna kom och berättade om deras meny-koncept. De har tre teman, Hav, Gård och Skog och de byter ut sin meny var tredje vecka. Tre- eller sexrätters (avsmakningsmeny) är grejen och man får betala 385 kr för en trerätters. Med tanke på den kvalitén som krogen verkar ha så tycker jag att det lät mycket prisvärt!

Efter Hälsingborg bar det av till Cafét, men det är inget ställe jag kan rekommendera att gå till en söndag.. Att betala 180 kr i inträde är ett skämt (att betala överhuvudtaget är ett skämt). Jag fick känslan av en riktig finlandsfärja där dokusåpakändisar trängs med hockeyspelare och fotbollslag. Summa summarum: ett rikigt bottenbetyg!

Hälsingborg på Mäster Samuelsgatan

Hälsingborg på Mäster Samuelsgatan

3 Responses to Söndagsklubb på Hälsingborg?

  1. linnea skriver:

    hej!
    Jag är en tjej som går naturvetenskapligt gymnasieprogram i stockholm. Jag funderar på att söka till pilotutbildningen efter detta, helst då tfhs… Vilka meriter krävs när man ansöker förutom fysik B, matte C osv? Hade du några som helst förkunskaper inom flyget innan du sökte? Och hur påfrestande var intagningstesterna till tfhs och vad gick de ut på?
    Tacksam för svar, har rotat igenom hela tfhs hemsida men jag antar att en som du skulle ge mig de bästa svaren!

  2. ellebelle skriver:

    Hej Linnea!

    Jag hade inga förkunskaper vad gällde flyg då jag sökte till TFHS. Viktigt är dock att man har ett flygintresse och att man har tänkt igenom innan varför man vill bli pilot. Mycket av det man testas på under testerna är ju rena medfödda egenskaper, antingen så har man förmågorna eller inte. Hårt i vissa fall, men sant. Bästa sättet att förbereda sig rent allmänt kan vara att läsa mycket tidningar (ordförståelse är en liten del av testet), huvudräkning (enkel grundläggande matte), att flyga flygsimulator (en del styrövningar), och viktigast av allt: att komma dit utvilad! Jag vet hur svårt det är att sova kvällen innan man ska dit men det är a och o för att göra så bra ifrån sig som möjligt.. Pappa sade en sak till mig när jag skulle dit och med de orden ekandes i huvudet gick det att stressa ner lite: ”tänk på att de gör dessa tester för dig skull. Om du klarar de innebär det att du skulle kunna bli en bra pilot. Visar det sig att du inte alls klarar de, ja då kanske du ska inrikta dig på något annat.” Kloka ord!

    För att sammanfatta testerna: färg, form, siffror, rumsuppfattning (medfött..), stresshantering.

    Hoppas att det går bra för dig! Tänk på att skicka in papperna i tid, uttagningarna kan ta ett år totalt ( det gjorde de för mig)

    LYCKA TILL!

  3. Fatiha skriver:

    Äntligen e ellebelle tillbax!! Haha ja vilken helg det varit, säkert därav min krashlandning ;-)!! Puss min fina

Kommentera

