Alla piloters skräck..

Idag var det dags för den årliga medicinska undersökningen som alla piloter genomgår, även kallad ”medical”. Jag är alltid nervös när det börjar bli dax. Jag drar mig för att beställa tid och när väl tiden är bestämd så går jag och är nervös tills dagen D är kommen. Dagen D var alltså idag. Blodprov, urinprov, synundersökning, vikt, reflexer och blodtryck är exempel på saker som testas. Vad är det då jag är nervös för? Jag vet egentligen redan att mitt blodtryck ligger allt annat än i farozonen, att min syn är rätt dålig på långt håll men blir alldeles utmärkt med linser och jag har svarat på de tusen medicinska frågorna många gånger nu. Jo, skräcken handlar givetvis om att det vid läkarbesöket finns en liten, en ynka liten men existerande risk att jag skulle kunna bli av med min flyglicens..

Väl på plats på Aleris flyg- och dykmedicinskt Centrum på Sabbatsbergs sjukhus släppte all stress och nervositet. Skräcken att hamna i den förmanande sköterskans klor (kommer ni ihåg skolsyster, inte alltid så förstående som önskvärt då man som generad 13-åring kom ner till henne och bad om en värktablett då man hade mens..) blev som bortblåst då jag blev hämtad i väntrummet av en vänlig sköterska. Läkaren Wille var en av de bästa jag träffat på, både flygsammanhang och övriga inräknat. SÅ nu kan jag pusta ut.. Ett år till på Flight Deck, and many more to come..

Scrubs- nästan som på riktigt

Scrubs- nästan som på riktigt

Kommentera

