Nörd- jag?!?

Härom dagen kollade jag på ett svenskt tv-program på Kanal 5 som handlar om män. Dagens tema var nördar och jag satt här hemma i soffan och småfnissade åt de män som beskrevs som nördar. Ett utmärkande drag som återkom var att dessa nördar hade ett intresse som upptog mycket av deras tid, såsom lp-skivor, bilar, hemmafix.. ja ni förstår. Det var först senare som det slog mig. Herregud, jag är ju också en nörd! En riktig sådan!

Att jag skulle vara en flygnörd har jag redan dementerat så det behöver vi ju inte ens avhandla igen. Jag jobbar som pilot och är intresserad av flygplan, givetvis, men intresset ligger ändå på en vad jag skulle kalla för sund nivå. Hemmafixet däremot..

När jag köpte min lägenhet kallade ju mäklaren den för en ”oslipad diamant” som med lite slipning och färg skulle kunna ”bli en pärla”. När han sa dessa ord förstod jag inte riktigt vad han pratade om för jag tyckte ju att lägenheten var bra som den var.. Ja förutom klädkammaren som var en orgie i smutsvit betong och elfa-system (ja, jag fick nästan ångest av att gå in i den), men den skulle jag ju fixa det första jag gjorde. När jag ett par månader senare flyttade in i diamanten så tyckte jag fortfarande att den var bra men så upptäckte jag successivt småsaker som jag ville förändra..

Det började med en session i köket. Jag fick hjälp av en kär väninna att måla om inne i alla köks-skåp och det tog nog nästan en vecka i och med torkningstid och annat runt-omkring-fix. Ögonen vidgades ett snäpp och hux-flux hade jag satt tänderna i klädkammaren. Det hela hade ju kunnat avklaras i ett kick om det inte varit så att jag förälskat mig i en tapet som skulle bli till fondvägg. Denna gång drabbades pojkvännen och vips (nåväl några veckor senare) hade klädkammaren förvandlats från ångest-prång till ett mini-dressingroom med en brunskimrande fondvägg, en målad fondvägg i färgen pudermetallic, nya hyllor och stänger och två små byråer. Lycklig flyttade jag in mina kläder och andra pinaler och när jag äntligen kom ut ur klädkammaren så upptäckte jag att det nog behövdes en fondvägg i rummet också. Den hjälpsamma väninnan ringdes återigen in och övertalades att hjälpa mig och fondväggen smälldes upp på en eftermiddag (team-work, yeah!). Jag bedömde att de övriga väggarna i rummet inte behövde målas, de var ju ok som de var.. Tyckte jag då alltså. Men det var då.. Det dröjde nog bara nån vecka innan jag var igång igen. Väggarna i rummet spacklades.. och spacklades… och spacklades lite till och kläddes till slut med en obruten vit. Underbart, nu är jag klar!!! tänkte jag, men icke. Golvsockeln var ju inte målad än..

Ja ni förstår. En väggfast hylla, ett antal timmars slipande och målande och några kronor senare kan jag konstatera just detta: jag är en hemmafix-nörd!! Och som en vän nyktert konstaterade idag, då hon sittandes på min säng, inmundigades en kopp kaffe, studerandes mig vinglandes på en stege i full färd att måla fönster-foderna: ”Emelie, du kommer aldrig att bli klar med denna lägenhet! Du kommer liksom inte kunna bli helt nöjd!” Och jag som hoppats på att snart bli klar, jag som såg ljuset i tunneln någonstans där framme, jag började inse att det är just det som är grejen. Att fixa hemma är mitt ljus, min drivkraft. Det får mig att glömma tid och rum, att kunna stanna inne i slipdammet och de berusande målarfärgsångorna i timmar och åter timmar. Men vet ni vad? I LOVE being a hemmafixar-nörd! I JUST LOVE IT! 

3 Responses to Nörd- jag?!?

  1. Mamsen skriver:

    Nörd!!??? DU!!!!???
    Jag säger bara: NEVER.
    Du kan aldrig bli en nörd.
    Men du är nästan maniskt intresserad av heminredning och har verkligen blick för detta.
    Därtill ENERGI!
    Så fortsätt. Det tar aldrig slut då man har ett eget hem.
    OCH!! Vilket hem sen. Jättefint. Det blir bara allt bättre.
    Lycka till med nya projekt!!!! PUUUUUS

  2. Elise skriver:

    Fatti la den där sista kommentaren om aldrig nöjd vill jag tro ;)! Kramar

  3. Petter skriver:

    Hoppas inte Frallan ser detta.. då är du dömd till en livstid i en möglig källare någonstans på sthlms mest avlägsna flygplats…. Hoppas vi ses snart vännen! / P

Kommentera

