Näe nu…!

Efter nattens flygning vaknade jag sent. I min inkorg i telefonen låg flera meddelanden med beskedet om att flygbolaget Sterling gått i konkurs. I ilfart till datorn! Väl framme och inloggad kunde jag på flera nyhets-sidor läsa om bolaget och dess fall. SvD och aftonbladet avverkades snabbt, vidare till Dn. Till en början läste jag med öppna ögon men vart orden lider smalnar ögonen mer och mer. Min medkänsla för mina kollegor och kursare från bl.a. TFHS förbyttes snabbt mot agression då fokus läggs nästan endast på resenärerna. Att de anställdas löner för september och oktober månad inte kommer att betalas ut nämns snabbt medans man i ett flertal artiklar får följa stackars resenärer vars resor ställs in.

Misstolka mig icke nu, jag förstår verkligen att det känns surt att kanske ha åkt buss en hel natt för att passa ett flyg som nu visar sig vara inställt. Att man inte får några pengar tillbaka från just Sterling (dock från andra bolag eller sin bank) och att uttagen semester går till spillo är givetvis inte heller någe vidare, men tänk då en stund på hur det känns att inte kunna betala varken denna månads elle nästa månadens räkningar? Eller att dessutom ha ett lån på sin utbildning till pilot, inga små summor där inte!

Jag hyser i alla fall stort medlidande med de som nu drabbats, självklart avseende alla resenärer men framför allt alla anställda på Sterling..

4 Responses to Näe nu…!

  1. Mamsen skriver:

    Ja, jag håller med. Visst är det surt att bli snuvad på både resa och tid, MÄÄÄN det är ju fruktansvärt att bli av med sitt jobb på detta sätt. Önskar dem alla lycka till framöver.

  2. Karin skriver:

    Nämen… har du börjat skriva igen… kul!

    Angående Sterling… det är väl nästan hela ÅK innan er som drabades?

    Ser fram emot att få se din köksförvandling ikväll. Du måste dela med dig av tips på hur du lockade TV4’s intresse. Vi har nämligen ett hiskeligt stort, i princip tomt och väldigt fult vardagsrum som skulle behöva lite handpåläggning… eller tja… totalrenovering (för att utttrycka det mer exakt).

    Kram, Karin

  3. Jacob Wiqvist skriver:

    Hejsan!

    Sprang av en slump in på din sida när jag odlade mitt flygnörderi lite. Genom att försöka ta reda på hur de visuella systemet i en flygsimulator fungerar! Bar för att det vor kul att bygga en flygsimulator hemma.

    Hur som helst blev jag inte klokare men hittade dig och blev lite nyfiken på om det är någon mening att utbilda sig till pilot även om man är 27 snart 28. Jobbar i dag som E-lektriker sedan sju år. Nu på Ringhals.

    Jag har alltid haft ett stort flygintresse och tog när jag var 16 segel-cert hade det tills jag var 21 och sedan ett långt uppehåll. Nu håller jag på att ta om certet men vist fins pilot drömmarna kvar!

    Hur går det, gick det för dig med jobb och all ting!

    Vänliga hälsningar Jacob Wiqvist

  4. ellebelle skriver:

    Jacob!

    Om du läser detta: det är ALDRIG för senat att bli pilot!! Vi hade en i vår kurs som var 32 =) Skriv din mail-adress så kan jag ge dig den info du vill ha.. Hälsningar/Elle

Kommentera

