Stadsguide: Karlskrona del 2

Jag har nu bott i Karlskrona under veckorna i nästan tio månader så det är dags för en uppdatering!

Till min stora glädje hade det hänt en del sedan jag var här senast! En liten sushi-restaurang har öppnat, en underbar klädesbutik har öppnat och dessvärre stängt igen (älskade Sobra), en riktigt snygg restaurang har tillkommit och ett nytt café öppnades nu i dagarna.

Nya och gamla favoriter:

Sumo Sushi: En liten sushi-Restaurang som lätt står sig i jämförelse med t.ex. Samba Sushi i Stockholm. Deras rullar är grymt goda och jag gillar speciellt Husets med tempurafriterade räkor och chilimajo.

The Home Company: En inredningsbutik i nationell toppklass med riktigt inspirerande miljö! Här har jag shoppat ett Designers Guild-tyg till våra Emma-fåtöljer och mina Swedish Hasbeens. Det roliga med denna butik är att de vågar saluföra möbler och inredning i ett inte alltför lågt prisområde och att de är snabba med nya trender.

Antons: Denna restaurang ligger lite anonymt mitt på Ronnebygatan. Inredningen är perfekt, det är riktigt snyggt. En gigantisk kristallkrona i kombination med stengolv, mörkt trä, skinn.. Franskt! Även maten andas Frankrike, speciellt den gedigna mussel-menyn. Helt ok vinsortiment!

Wellness: Intill Hoglands Park ligger detta tränings center. Alltid trevlig personal, oerhört bra instruktörer på passen och hyfsat välstädat! Här får jag massor av träningsglädje och det känns lite som att ”komma hem” att komma hit. En plats jag saknar när jag inte är i Karlskrona.

Hoppa över:
Glassiären (glassbar)- Vem vill ha en liter glass av en och samma smak nertryckt i en glass-strut?! Om du absolut vill gå hit och köa i en halvtimme så tipsar jag om att ta flera smaker och be om mindre kulor!
Gå istället till: Choko Latte och köp en glass.

Enkla (inredningsbutik)- I första anblicken har de allt.. Problemet är bara att de helt klart har satsat på kvantitet framför kvalitet utan att de har låga priser. Möjligen är deras ljuslyktor värda en titt…
Gå istället till: The Home Company

Lok & Motion: Jag har varit på flera pass på detta tränings center och jag är tyvärr inte imponerad. Det känns B, en känsla jag inte kommer ifrån. Lokalen skulle kunna vara riktigt cool i och med att stället är inrymt i de gamla lokstallarna, men istället blir det bara opraktiskt.
Gå istället till: Wellness

Hoppas att du hittar dina egna favoriter! Även om min sejour i Karlskrona är slut för denna gång tar jag gärna emot tips 🙂

Foto: Skärgården är nära och stora statsfartyg är vardagsmat i Karlskrona.

20120625-080828.jpg

Kommentera

